Dag 2: Gamla Stan

3 augustus 2022 - Stockholm, Zweden

Voordat dit hoofdstuk begint moest deze foto van gisteren er van Andrea nog in: een slimme telefoonhouder voor in het vliegtuig, ook te gebruiken als het tafeltje ingeklapt moet zijn bij start en landing. Hiervoor gebruik je een kotszakje (bij voorkeur ongebruikt).

IMG_20220801_123055

Dinsdag 2 augustus

Na een goede nachtrust voor Andrea en een matige voor Jelle (hij is begonnen in een veel te eng boek van Thomas Olde Heuvelt) werden we om 7:00 wakker doordat de grootste glasbak van Scandinavië werd geleegd door een vuilnisman met een ochtendhumeur, pal onder ons open raam vijf verdiepingen lager. Daarna sliepen we verder en stonden we om 10:00 op voor het ontbijt in het hotel. Veel keuze! Lekker eten en nog bij de prijs inbegrepen ook. Overigens maken we later nog een foto van ons hotelkamertje zodra de schoonmakers langs zijn geweest, want het ziet er momenteel uit als een omvergewaaide IKEA showroom maar dan ook nog met hier en daar een sok.

Voor veel geld kopen we een OV-kaart die een hele week geldig is. We gaan op pad! Stockholm is een grote stad die verspreid ligt over diverse (schier)eilanden. De scherenkust van Stockholm is een gebied dat maar liefst 24.000 eilanden en eilandjes (scheren) telt en daar ligt Stockholm dus middenin. Stockholm telt er veertien, die gelukkig wel door bruggen met elkaar verbonden zijn. Ons hotel is gelegen in de wijk Östermalm in het oosten van de stad. In dit stadsdeel vind je de duurste huizen en de meeste matzwarte Lamborghini's van Stockholm. Gek genoeg was ons hotel dan weer best betaalbaar, maar goed, wel naast een gigantastische glasbak BLIJKBAAR.

De metrostations van Stockholm zijn niet per se bijzonder of imposant, maar wel leuk aangekleed met kunst. We gaan ze hier niet allemaal plaatsen, maar deze was wel leuk:

IMG_20220802_143403

Twee haltes verder stappen we uit op Gamla Stan in het stadsdeel Södermalm. Gamla Stan is het oudste en daarmee ook meest toeristische deel van Stockholm. Druk is het inderdaad, maar voor een zomervakantie is het eigenlijk best te overzien.

Van een vriendin van Andrea's moeder hebben we een Nederlandstalig boekje met wandelroutes geleend. Deze route leidde ons langs leuke plekjes!

IMG_20220802_121532

IMG_20220802_120124

Vlakbij het koninklijk paleis is in een rotswand de officiële markering van de hoogte van Stockholm te vinden (11,8 kilometer boven Normaal Amsterdams Peil, en ja, dat staat ook echt zo op het bordje!). De markering zit verstopt achter een soort kluisdeur, want anders... ja.. ehh.. steelt iemand de streep..?

IMG_20220802_121110

Net als in Kopenhagen wilde Bertrand op de foto met een paleiswacht:

IMG_20220802_122150

Toen we op een kruispunt samen in het boekje lazen waar we heen moesten, hoorden we tot ons verbazing dat iemand ons voorlas: "hier linksaf richting de kerk, u kunt haast niet verdwalen!"

Huh, leest er nou iemand van over onze schouders mee? Oh, twee meter naast ons staat een echtpaar met hetzelfde boekje in de hand. Als we beiden gênant hard in de lach schieten en het paar ons ietwat verbouwereerd aankijkt leggen we uit waar we om moesten lachen. Ze lachen hartelijk met ons mee maar wij moeten wel ineens heeeeel dringend eerst even dit winkeltje met plastic vikingpoppetjes in voordat we de volgende aanwijzing uit het boekje opvolgen (ja nou, we zijn niet op groepsreis toch?)

Even verderop leest Andrea de volgende aanwijzing voor terwijl we even stilstaan in een portiek. Een jongen in obertenue komt aangelopen en gaat de deur door, maar blijft even stilstaan en vraagt dan of we toevallig Nederlands spreken. Uh, ja..? "Oh perfect! This gevelsteen* is in Dutch right? Do you guys know what it means?"

*weet ik veel welk woord hij daarvoor gebruikte, vast niet deze maar dat is ook niet belangrijk verder.

We kijken omhoog, en ja hoor, inderdaad!

IMG_20220802_132011

We lezen de tekst een paar keer hardop voor maar kunnen er eigenlijk geen wijs uit, totdat Andrea ineens luidkeels een "ooh!" slaakte. "Ok, well, that is kind of... depressing" was de reactie van de Zweedse ober op haar uitleg. We zijn benieuwd of jullie de betekenis eruit kunnen halen, voor we het verklappen... :)

GAET HET WEL MEN HEEFT VEEL VRINDEN. KERT HET LUCK WIE KAN SE VINDEN.

Hierna leidde de weg ons door de smalste steeg van Stockholm. Wij vonden hem vooral steil en hoog, maar in Haarlem had de PostNL-bezorger z'n busje hier waarschijnlijk nog wel gewoon doorheen geragd.

IMG_20220802_132731

Nog wat moe van de slopende reisdag van gisteren rusten we even uit in de lobby van het hotel. Jelle wint eindelijk een keer van Andrea met skipbo (kaartspelletje) en tegen etenstijd keren we terug naar Gamla Stan  We hadden er veel leuke restaurantjes gezien!

IMG_20220802_185917

Andrea nam een vegan burger en Jelle een typisch Zweedse maaltijd waarvan hij tot nu toe alleen de IKEA-variant kende: gehaktballetjes met aardappelpuree en vossenbessen. Erg lekker!

IMG_20220802_180800

Wel ook weer aardig aan de prijs, vooral het toetje (omgerekend €5 voor één chocoladesoesje) dus we doen deze week niet aan fooien (sörry). Het bier had deze keer wel een enigszins redelijke prijs/Bertrandhoogtes-verhouding (€7 voor dit glas)

IMG_20220802_175918

Het eten werd gevolgd door een flinke after -dinner-dip:

IMG_20220802_183721

En hoe is dat beter op te lossen met een bezoekje aan Andrea's favoriete winkel..?

IMG_20220802_193823

Vorig jaar in Berlijn kwamen we zo'n winkel tegen, Andrea kende het merk en was fan van hun schrijfgerei. Ze heeft het er een heel jaar over gehad en ze kan niet ontkennen dat de keuze voor Stockholm deels werd ingegeven door de aanwezigheid van een filiaal van deze Japanse HEMA-Pipoos-hybride. In Nederland zijn ze gek genoeg niet te vinden.

Toen was het tijd om lekker onnozele Nederlandse TV te kijken in bed middels een Chromecast en te genieten van corona (de goede corona dan wel).

IMG_20220802_220635

Morgen willen we twee musea bezoeken die vlak naast elkaar liggen en die een gemeenschappelijk onderwerp delen: mannen met lang haar. Wie weet het...?

1. Tineke:
    3 augustus 2022
    Moest weer hard lachen om jullie verhaal. Onze tent wordt helaas niet schoongemaakt en bij ons ziet het eruit als een roma kamp. Ik ben met oma in Stockholm geweest. Zij liep altijd overal trouw acher mij aan. Behalve in de metro van Stockholm en nam ze eigen poortje. Vervolgens kwam ze vast te zitten