Dag 3: musea en shoppen

4 augustus 2022 - Stockholm, Zweden

"Morgen willen we twee musea bezoeken die vlak naast elkaar liggen en die een gemeenschappelijk onderwerp delen: mannen met lang haar. Wie weet het...?"

Met dit raadsel sloten we gisteren af, maar kennelijk had niemand een idee waar we heen wilden. De musea van Perkamentus en Nathan Rutjes? Het Bob Marley museum? Paul de Leeuw's pruikenverzameling? Nee, allemaal fout! We hadden het natuurlijk over het Vikingmuseum en het ABBA-museum, beiden gelegen op het eiland Djurgården. Op dit eiland zijn opvallend veel musea gevestigd, en gelukkig maar: een bezoekje aan de website van het ABBA-museum was genoeg om ons te laten afhaken. Erg duur, bijna €30 p.p. Mamma Mia! En de inhoud is naar verluidt nogal matig. Dan maar iets anders.

Ook het Vikingmuseum is niet goedkoop, maar ziet er erg mooi uit binnen. Bertrand kreeg spontaan zin om een Engels kloostertje te plunderen.

IMG_20220803_122018

De looproute leidt naar een Efteling-achtige ride langs diorama's en lichteffecten die een oud Vikingverhaal vertellen. Erg gaaf!

IMG_20220803_123742

IMG_20220803_123951

Tot onze verbazing was de volgende halte de museumshop en de uitgang. We dachten echt dat dit museum groter zou zijn en op z'n minst iets van een buitengedeelte zou hebben. Nouja, het was in elk geval leuk.

Vlak naast het Vikingmuseum staat het gigantisch grote roestbruine raamloze bouwwerk van het Vasa-museum. Dit museum stond sowieso op ons lijstje, en we zijn er nu toch.

De Vasa is een enorm houten oorlogsschip dat in 1628 is voltooid in opdracht van koning Gustav II Adolf. Dit schip, waar Nederlandse scheepsbouwers een grote bijdrage aan hebben geleverd, was al voor de voltooiing ten dode opgeschreven. Het zwaartepunt lag veel te hoog, mede door de vele kanonnen en de wel erg flamboyante spiegel (de versierde bips van een schip). Een licht briesje was alles dat nodig was om het schip op haar allereerste vaart nog in de haven van Stockholm te doen kapseizen en zinken, waarbij 30 tot 50 opvarenden verdronken.

0_AJ5VwTtVtJI--RPx

Nu vergingen er in die tijd wel meer schepen, dus dit verhaal zou niet zo bijzonder zijn geweest als het wrak van de Knäckebööt* niet in de jaren '60 zou zijn teruggevonden. Het was nog in zo'n goede staat dat werd besloten om het in z'n geheel te bergen. Precies 333 jaar na haar ondergang kwam de Vasa in 1961 met veel spektakel weer boven. Pas in 1990 was de reconstructie en conservering van het schip vergevorderd genoeg om het huidige Vasa-museum te openen. Om het museum te betreden ga je door een luchtsluis, binnen worden de temperatuur en luchtvochtigheid namelijk nauwkeurig geregeld om het schip nog zo lang mogelijk goed te houden. 98% van dit schip is authentiek en het is echt een imposant gevaarte!

*deze woordgrap is intellectueel eigendom van Robin.

IMG_20220803_135821

IMG_20220803_135919

Bertrand krijgt helemaal zin om ook een schip tot zinken te brengen. Doe het niet, malle Bertrand!

IMG_20220803_131913

Een ander museum op dit eiland is het openluchtmuseum Skansen, dat we nog even willen bewaren voor een andere dag. We hebben nogal honger en gaan op weg naar het Blauwe Huis waarvan we gelezen hebben dat ze lekkere zoete dingen verkopen. Door een navigatiefoutje van Bertrand lopen we een stukje over een begraafplaats. Daar stuiten we op een monument voor een tragedie uit de Koude Oorlog.

IMG_20220803_141042

In 1952 vond de Catalina-affaire plaats: boven de Baltische Zee werd een Dakota van de Zweedse luchtmacht neergeschoten door een MiG-15 straaljager van de Sovjet-Unie. Geen van de acht inzittenden overleefde deze aanval en om het nog erger te maken werd ook een eveneens Zweeds Catalina-watervliegtuig, dat op zoek was gegaan naar de vermiste Dakota, neergehaald. De inzittenden van dit tweede toestel kwamen er beter vanaf, vandaar dat alleen de Dakota op het monument is vernoemd. Waarom de affaire dan weer wel naar de Catalina is vernoemd en niet naar de Dakota...? Afijn, dit soort wreedheden van het Russische leger zouden we ons vandaag de dag totaal niet meer kunnen voorstellen. Toch?

Het Blauwe Huis is een schattige binnentuin met gammele metalen Franse tuinmeubeltjes. De broodjes zijn zo zoet dat de wespen zowaar al na één kruimeltje zijn bevredigd. Wel erg lekker, en het weertje is heerlijk!

IMG-20220803-WA0015

Met de tram keren we terug naar het drukke centrum met het plan om nog wat te gaan shoppen. In een van de grote winkelcentra zit zowaar een IKEA, die zich meer richt op kleine spullen. Een zelfbedieningsmagazijn ontbreekt, daarvoor moet je toch echt naar de grootste IKEA ter wereld even buiten het centrum.

IMG_20220803_145658

Na drie winkels vinden we het eigenlijk wel mooi geweest. We besluiten onze leesboeken op te halen in het hotel en in een parkje te gaan zitten dat we al eerder hadden gespot. Het parkje blijkt een kerkhof van een in gebruik zijnde kerk te zijn, hier en daar staat een grote grafzerk tussen de terrastafeltjes. Aangezien niemand dit vreemd lijkt te vinden besluiten wij het ook gewoon de normaalste zaak van de wereld te vinden. Het is wel een erg lekker plekje hoor, hier komen we vast nog terug!

IMG_20220803_162425

Oh ja, de hotelkamer is in de tussentijd verschoond en foto-waardig. De boeken zijn allemaal in het Zweeds, maar het ziet er wel heerlijk Kakelbont uit. En dat op 5 hoog!

IMG_20220803_153451

Voor het avondeten kiezen we een opvallend goedkoop Italiaans restaurant uit dat hier en daar op internet wordt aanbevolen. Jelle neemt een pizza vol zee, Andrea een 'pizza rucola' en je raadt nooit wat daar in grote hoeveelheden op lag.

IMG_20220803_174628

Ze zien er mooi uit, de prijs is nijs, de bodem mooi dun, maar de smaak is... ja, het is zeker niet vies, maar ze zijn gek genoeg erg saai. Het bier had wel een redelijke prijs/Bertrandhoogtes-verhouding (€8/0.7 B.h. van de tap)

IMG_20220803_173435

Als gevolg van wederom een after-dinnerdip struikelt Andrea op de terugweg het reclamebord van Stikki Nikki omver waarna de schroefjes over de stoep rollen. Jammer, want we wilden er nog wel een keer een ijsje halen en nu durven we niet meer.

IMG_20220803_194844

Morgen belooft een vrij warme dag te worden: 27°c met bewolking wat hier al snel nogal broeierig aanvoelt. We zien wel even wat de dag brengt. We kunnen in elk geval alweer niet wachten op het ontbijt. Waar gaan we dit keer roerei op smeren? Je leest het morgen!