Dag 6: Södermalm en de kaasdraak

6 augustus 2022 - Stockholm, Zweden

Hoera, roereitijd! Deze ochtend is het écht druk bij het ontbijtbuffet, maar gelukkig is het nog steeds geen dringen en zijn er gewoon tafeltjes vrij.

Dit is overigens de lift.

IMG-20220806-WA0027

Vandaag gaan we op pad naar Södermalm. Dit eiland in het zuidelijke deel van de stad is niet helemaal nieuw voor ons, aangezien het veganistische restaurant Hermans waar we een paar dagen eerder waren hier ligt evenals de tandpasta-lichtreclame. De wandeling uit het boekje leidt ons langs de mooie plekjes van dit stadsdeel.

IMG_20220806_124815

Lange tijd was Södermalm een nogal ruige landelijke plek waar veel arme boeren woonden. De bebouwing die er was bestond uit vele kleine houten huisjes die dicht op elkaar stonden. De leefomstandigheden waren slecht en toen de landbouw meer en meer plaats maakte voor de fabrieken die er kwamen werd het er niet bepaald beter op. Pas sinds een jaar of twintig wordt Södermalm gezien als een prettige plek om te wonen, en zoals dat vaak gaat in steden zijn het die wijken waar de hipsters verschijnen.

IMG_20220806_120408

Er zijn in dit stadsdeel veel leuke winkels te vinden die wat interessanter zijn dan de standaard ketens in het centrum.

IMG_20220806_133443

Andrea koopt wat Engelse leesboeken in de English Book Store...

IMG_20220806_125800

...waarna we doorlopen naar wat velen de mooiste boekenwinkel van Stockholm noemen. Wij hebben mooiere gezien, en we hopen dat de boeken in betere staat zijn dan het plafond:

IMG_20220806_143421

Op de heuvel zijn nog enkele houten arbeidshuisjes blijven staan. Anders dan die in openluchtmuseum Skansen zijn deze nog gewoon origineel (al zijn ze gewoon netjes onderhouden) en schijnen ze nog altijd niet te zijn aangesloten op riolering en elektriciteit. Een aantal huisjes in Skansen komen zelfs van deze heuvel vandaan!

IMG_20220806_132502

IMG_20220806_132946

IMG_20220806_133125

Dit is naar verluidt het kleinste huis van Stockholm. Een paleis vergeleken met ons kamertje op de Blekersvaartweg..:

IMG_20220806_121115

Tijd voor een banaan!

IMG_20220806_121713

Voor de lunch vraagt Andrea drie keer om een broodje tonijnsalade zonder jalapeño. "Zonder jalapeño, komt goed", bevestigde de serveerster. Hier wipt Andrea haar riante hoeveelheid jalapeño van haar broodje:

IMG_20220806_134547

Het was verder wel lekker!

IMG-20220806-WA0022

Voor het avondeten is onze inspiratie een beetje op. Waar hebben we deze week nou het lekkerst gegeten? Hier hoeven we niet lang over na te denken: het veganistische buffet bij Hermans! Wel gaan we eerst terug naar het hotel om even uit te rusten. Als we rond vijf uur terug gaan richting Södermalm hebben we er spijt van dat we daar niet waren gebleven... de Pride Parade is kennelijk net afgelopen. Gelukkig zijn het gezellige mensen.

IMG_20220806_172425

De natuurgoden hebben nog een prachtige gaye verrassing in petto:

IMG_20220806_174553

Hermans viel wederom niet tegen, en we ontdekten een verborgen extra terrasje achterin hun tuin, mét tentdoek tegen de regen! De hele dag trekken er al kleine onvoorspelbare buitjes over waar je nét niet lekker in blijft zitten met je bord vol eten.

IMG_20220806_180643

IMG_20220806_180655

Dan vinden we het mooi geweest. In de hotelkamer kijken we een stukje van een film en spelen we een nieuw spelletje waarbij je woorden moet combineren. Hoe combineer je kaas en draak? Kaasdraak?

IMG_20220806_214416

Deze 'tafel' is overigens zo'n lelijk typisch hotelschilderijtje. Je moet toch wat.

Morgen vliegen we alweer terug, maar we kunnen rustig aan doen aangezien we pas om 17:00 instappen. Hopelijk zijn de 7 minuten wachttijd voor de beveiliging die we hier op de heenweg zagen nog steeds actueel. Eén ding weten we zeker: het kan nooit erger zijn dan Sch.... NEE, dat moeten we niet zeggen. *klop klop klop*