Dag 2 - Lutherstadt Wittenberg

23 juli 2021 - Rabenstein/Fläming, Duitsland

Na een nacht goed geslapen te hebben zag alles er in het ochtendzonnetje heel anders uit, en toen campingbeheerder Fritz zich eindelijk openbaarde was alles meteen goed!

Over Fritz, die nogal wat wegheeft van The Incredible Dr. Pol, hadden we online al het een en ander gelezen. Hij schijnt namelijk hilarisch te zijn. Daar was niets van gelogen. Gisteravond was hij er niet, al zijn we er vrij zeker van dat we hem op de heenweg al in het dorpje hadden gespot, maar vanochtend ging hij al zigzaggend de camping over om met iedereen een praatje te maken. "Ah, die Holländer!" riep hij toen hij onze kant op kwam. Fritz liet ons lekker aanklooien in het Duits en bräbbelde vrolijk terug. We denken dat we een goed gesprek met hem hebben gevoerd.

Vandaag gaan we Wittenberg bezoeken, de stad waar Maarten Luther volgens de overlevering zijn 95 stellingen aan de deur van de katholieke Slotkerk timmerde. Deze stellingen waren niets minder dan een soort pre-digitale slechte review op TripAdvisor, waarin hij aangaf wat er allemaal niet klopte aan de Katholieke kerk. Dat werd hem uiteraard niet in dank afgenomen, maar tijd heelt alle wonden en in 1922 kreeg Wittenberg de toevoeging "Lutherstadt" in de naam.

Lutherstadt Wittenberg is binnendoor een halfuurtje rijden vanaf onze camping en daarmee volgen we in de minder sportieve voetsporen van Tom en Tineke die hier drie dagen geleden met de fiets waren (zie https://tomtineke.reislogger.nl/derde-fietsdag.400193).

We parkeren de auto gratis naast het centrum en lopen het stadje in. Erg leuk, gezellig en niet druk!

IMG_20210723_114951

IMG_20210723_114730

Bij de Slotkerk is een uitgeprinte versie van Luther's slechte review te zien in de vorm van een bronzen deur uit 1858 waarin de hele klaagzang is ingegraveerd. De originele houten deur is honderd jaar eerder bij een brand verloren gegaan.

IMG_20210723_113452

Bertrand vond het ook een mooie kerk!

IMG_20210723_114240

Op een terrasje nam Andrea een lekkere salade met kip en Jelle iets van zwijnenlever ofzo. Bertrand stak zijn kieuwen gretig in de Pepsi.

IMG_20210723_123831

Tijdens het shoppen kocht Jelle een eendenpet omdat de zon toch wel fel schijnt in die Heimat:

IMG_20210723_163021

Er moest ook gegeten worden, en koken op de camping gaat toch echt het best op geleende spullen. Een gaspit van vader Tom en een pan van vader Jan. Pasta, pesto, kip en een berg plantaardige spullen en we hadden een perfecte campingmaaltijd!

IMG_20210723_181324

IMG_20210723_181652

Morgen gaan we een middeleeuws spektakel bezoeken in het naburige Bad Belzig. Wat we daarvan mogen verwachten weten we echt niet, maar gezien de toegangsprijs van €5 (in klederdracht) of €9 (zonder klederdracht? of bedoelen ze naakt?) zijn de verwachtingen hooggespannen!

1. Thea:
    23 juli 2021