Dag 3 - Geeuwen in de middeleeuwen

24 juli 2021 - Rabenstein/Fläming, Duitsland

We beginnen deze blog met een foto van 's nachts, waarbij de maan groot en helder door de bomen scheen:

IMG_20210723_235923

En dan gaan we door naar een drietal verrassende constateringen over Duitsers die we tot nu toe gedaan hebben:

1) Duitsers hebben wel degelijk humor, je verstaat ze gewoon nooit goed.

2) In tegenstelling tot een in Nederland populair volkslied zijn dus niet álle Duitsers daadwerkelijk homo.

3) Duitsers (m/v) kreunen hartstochtelijk tijdens het poepen.

Over naar de orde van de dag. Vandaag gaan we een middeleeuws festival bezoeken in Bad Belzig. We kwamen er niet voor, maar overal in de streek hangen affiches. Bad Belzig is een kwartier rijden van onze camping vandaan en het festival speelt zich af in een oud slot op een heuvel. Voor de toegang betaalden we maar liefst €9 per persoon. Wat treffen we aan als we door de historische poort gaan?

IMG_20210724_113239

Hmm... Het sfeertje is gezellig, er wordt muziek gemaakt met oude instrumenten zoals een luit en een soort doedelzak, er staan kraampjes met holistische meuk gemaakt van hout en vacht en natuurlijk mocht de geur van braadworst niet ontbreken.

Binnen een kwartier hebben we alles gezien. Groepen mensen die hun kostuums klaarmaken nabij een podium doen vermoeden dat er nog van alles staat te gebeuren, maar een programma kunnen we niet ontdekken. Nadat we het een halfuur hebben afgewacht, gezeten aan een tafeltje, moest Bertrand plassen en besloten we er weer vandoor te gaan.

IMG_20210724_121438

Maarja, wat nu? Het was pas één uur en het was snikheet. We besluiten een broodje te halen in een supermarkt en door te rijden naar een nog nader te bepalen stad.

Nu zou je een verhaal over een stad verwachten, maar dat komt niet. Het duurde namelijk even voor we beiden iets eetbaars hadden gevonden in de Netto en de steden die we op het oog hadden (Brandenburg a.d. Havel of Potsdam) waren allen minstens drie kwartier rijden en de snelwegen zijn op deze Schwarzen Sammstag behoorlijk dichtgeslibd.

Weet je wat? Het is prima zo! We rijden nog even langs een beter uitgeruste supermarkt om eten te halen voor vandaag en morgen (op zondag is in Duitsland werkelijk alles dicht) en gaan lekker chillen op de camping. Andrea leest een gezellig boek waarin iedereen sterft aan Aids en Jelle tekent een antropomorf egeltje. Rond etenstijd bakken we een lekker kipschnitzeltje voor op brood.

IMG_20210724_184755_901

Na het eten wilde Jelle graag nog met Bertrand op zoek naar bergmongolen. Dat zijn kleine watersalamandertjes die hier in de beken schijnen te leven. Misschien schrijf je het trouwens anders. https://de.wikipedia.org/wiki/Bergmolch

IMG-20210724-WA0023

We vonden geen bergmolchelaars. Wel een kerkje en een dierenschedel.

IMG_20210724_190603

IMG_20210724_190425

Morgen gaan we wandelend vanaf het bezoekerscentrum naar een oud kasteel. Het schijnt wel weer erg warm te worden en misschien zelfs te gaan onweren. Sfeervol..!