Dag 4 - Zondag met kasteeltjes

26 juli 2021 - Oberdorla, Duitsland

Zondag! Een dag vol mogelijkheden, tenzij je dingen wilt kopen. Koopzondag bestaat in Duitsland niet en ook alle supermarkten zijn potdicht. Wat wel open is: bezienswaardigheden, zoals kasteeltjes.

Middels een korte wandeling bergopwaarts bereiken we Burg Rabenstein (niet te verwarren met een veel groter en imposanter kasteel met dezelfde naam maar dan in Oberfranken). Het slot dat wij bedoelen werd voltooid in 1212 en bestaat uit een ronde toren, een ridderzaal en wat overige vertrekjes rondom een plein. Ook kun je er braadworst kopen, maar dat lees je dan weer niet op Wikipedia.

IMG_20210725_115556

IMG_20210725_114510

Daarna rijden we in 20 minuten door naar Slot Wiesenburg, dat eveneens een naamgenoot elders in Duitsland heeft. Dit slot komt uit ongeveer dezelfde periode als Rabenstein en heeft een lange geschiedenis waar ik me totaal niet in heb ingelezen en daarom niks over ga vertellen. Wel weet ik dat ik bij een naburig terrasje een croissant mocht bestellen om 14:30 terwijl die volgens de kaart maar tot 14:00 beschikbaar zouden zijn. Echt een wonderbaarlijke burcht.

IMG_20210725_141704

IMG_20210725_135328

Tot slot hebben we eindelijk een foto van Ole de vijfpotige hond, de bobbel aan de voorpoot is een volwaardig extra pootje met tenen en nagels:

IMG_20210725_151256

Hier blaft hij in het Duits:

IMG_20210725_151305

Na twee dagen heeeeel rustig aan te hebben gegaan hebben we beiden veel zin in Berlijn. Morgenochtend laten we de tent zo veilig mogelijk achter en vertrekken we naar een hotel in het centrum!